بالا رفتن مقدار آهن در بدن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بویژه در مردان را افزایش دهد

 1 دسامبر 2016- افزایش سطح آهن در بدن(به مقدار کم)، می‌تواند به شیوع و بروز دیابت نوع 2 کمک کند. محققان دانشگاه شرق فنلاند در گزارش خود همچنین اعلام کردند که مردان بیشتر در معرض این خطر هستند، زیرا بدن آنها به تجمع آهن تمایل بیشتری دارد.

 محققان معتقدند افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به دلیل اختلالی است که بر اثر تجمع اضافه  آهن در متابولیسم گلوکز اتفاق می‌افتد و می‌تواند به کارآیی سلولهای بتا در تولید انسولین آسیب رساند.

 در این مطالعه، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 درغلظت‌های مختلف ذخیره‌ی آهن در بدن بررسی شد محققان همچنین تأثیر فقر آهن را در حفاظت در برابر ابتلا به دیابت نوع 2 بررسی کردند.

دانشمندان ذخایر آهن را در سه وضعیت قندخون: normoglycemiaیا قند خون طبیعی، پیش دیابت و دیابت نوع 2 بررسی نمودند. آنها از مارکرهای مقاومت به انسولین و عملکرد سلولهای بتا برای ارزیابی ارتباط وضعیت قند خون با مقدار آهن استفاده نمودند، همچنین تفاوت میان دو جنس نیز در این تحقیق بررسی گردید.

نتایج این بررسی نشان داد وضعیت قندخون در حالت پیش دیابت بیشترین ارتباط را با ذخیره ی آهن و بروز اختلال در متابولیسم گلوکز در بدن دارد بر این اساس مقدار آهن ذخیره شده در بدن می‌تواند به پیش بینی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

 محققان همچنین کشف کردند که ذخیره‌ی آهن متوسط ایمن‌تر از فقر آهن است، کمبود آهن هیچ محافظتی  در برابر ابتلا به دیابت نوع 2 برای فرد ایجاد نمی‌کند. در مردان بالا بودن ذخایر آهن در بدن 61 درصد نسبت به زنان شیوع  بیشتری دارد و خطر ابتلا آنها  به دیابت درمقایسه با زنان 46 درصد بالاتر است. مردان نسبت به زنان آهن بیشتری در بدن خود ذخیره می‌کنند که می‌تواند به ترتیب تفاوت دو پنجمی و یک پنجمی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و شیوع آن را توضیح دهد.

 محقق ارشد این پژوهش دکتر Aregbesolaتوضیح داد این مطالعه مجموعه‌ای جدید از شواهد را فراهم نمود که نشان می‌دهد افزایش خفیف تجمع آهن در بدن یک عامل خطر مهم در اختلال متابولیسم گلوکز محسوب می‌شود که به افزایش شیوع و بروز دیابت نوع 2 کمک می‌کند.

 او افزود: عادات غذایی ناسالم که با ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط هستند، می‌توانند آهن تغذیه‌ای بیشتری را وارد بدن کند و تجمع زیاد آهن  در بدن می‌تواند مضر باشد.

این تحقیق در مجله‌ی the Annals of Clinical Biology journalمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/elevated-body-iron-could-increase-type-2-diabetes-risk,-particularly-among-men-96051583.html